10
icon About

معرفی بوگاتی دیوو 2019​

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره ابرخودروی جدید بوگاتی با نام دیوو، در فستیوال پبل بیچ  معرفی شد. این محصول، گران‌تر از بوگاتی شیرون است و حدود ۶ میلیون دلار قیمت دارد در هفته‌های گذشته، خودرویی شبیه به بوگاتی شیرون در پیست مشهور نوربرگ‌رینگ دیده شد. از همان‌زمان، گمانه‌زنی‌ها برای عرضه‌ی محصول جدید بوگاتی بر اساس پلت‌فرم شیرون، بالا گرفت و در نهایت، رسما اعلام شد که این ابرخودروی تازه، دیوو (Divo) نام دارد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو

 
هرچند که مطابق پیش‌بینی‌ها، پیشرانه و بسیاری از تجهیزات فنی دیوو، تفاوت خاصی با شیرون ندارند؛ اما به دلیل بهینه‌سازی‌های متعدد در محصول جدید بوگاتی و چهره‌ی مدرن دیوو، می‌توان رونمایی این مدل را، یکی از بااهمیت‌ترین اتفاقات خودرویی جهان در سال ۲۰۱۸ دانست. این رویداد، حتی فستیوال پبل بیچ کالیفرنیا را تحت تاثیر قرار داد تا رونمایی لامبورگینی اونتادور SVJ و پورشه 911 گولد، به حاشیه رانده شود.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

از زمانی که بوگاتی با مدل‌های ویرون و شیرون با نهایت سرعت‌ بالای ۴۰۰ کیلومتر و شتاب‌گیری باورنکردنی، خبرساز شد؛ همواره با یک چالش بزرگ روبرو بود. ابرخودروهای این برند فرانسوی تحت مالکیت فولکس واگن آلمان، به دلایلی مثل وزن بالا، از نظر فرمان‌پذیری در پیچ‌های تند و رکوردزنی در پیست‌های مشهور دنیا، با ضعف‌هایی روبرو بودند. بر اساس اعلام رسمی مهندسان بوگاتی، دیوو با هدف بهبود فرمان‌پذیری ساخته شده است.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

با نگاه به نمای روبرو، متوجه می‌شویم تنها شباهت دیوو با شیرون و ویرون، به جلوپنجره‌ی سنتی این ابرخودرو خلاصه می‌شود و در دیگر اجزاء، تحولی مهم روی داده است. از نمای جانبی هم، حالت C شکل بدنه، باریک‌تر از قبل ارائه می‌شود تا هدایت هوا و شرایط آیرودینامیک، بهبود یابد. نور اصلی، برای اولین بار، بدون کاسه چراغ و به صورت تمام LED با حالتی عمودی ارائه شده است، ضمن اینکه گستردگی کم‌نظیری برای هدایت هوا در داخل سپر، وجود دارد. این شرایط، برای شیرون فراهم نبود و مطمئنا نقش بسیار مهمی در کاهش حرارت پیشرانه‌ی بوگاتی، خواهد داشت.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

گفته می‌شود که مهندسان سازمان فضای امریکا (ناسا) در طراحی سقف دیوو همکاری داشته‌اند تا علاوه بر بهبود آیرودینامیک، هدایت هوای موردنیاز پیشرانه نیز، انجام شود. بال عقب هم، ۲۳ درصد پهنای بیشتری نسبت به نمونه‌ی استفاده شده در شیرون دارد. این بخش، علاوه بر تامین نیروی عمود بر سطح، نقش مهمی در ترمزگیری و ایجاد گرانش باورنکردنی ۱.۶g بازی می‌کند. در مجموع، نیروی عمود بر انتهای بدنه‌ی بوگاتی دیوو، ۹۰ کیلوگرم بیشتر از شیرون خواهد بود؛ در حالی‌که آیرودنامیک، ترمزگیری و خنک‌کاری بهتری هم فراهم خواهد کرد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو

منتقدان بوگاتی، همواره از وزن بالای ویرون و شیرون، ایراد می‌گرفتند؛ چراکه از دیدگاه آن‌ها، خودرویی با وزن بیشتر از ۲۰۰۰ کیلوگرم، حتی با داشتن پیشرانه‌ی ۱۵۰۰ اسب بخار هم نمی‌تواند مانورپذیری ایده‌آلی داشته باشد. شاید به همین دلیل، به لطف جایگزینی فیبرکربن با مواد مختلف در دیوو، این محصول به ۳۵ کیلوگرم وزن کمتر در مقایسه با شیرون رسیده است. جدیدترین محصول بوگاتی، حالا ۱۹۹۶ کیلوگرم، وزن خالص دارد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

شاید کاهش وزن ۳۵ کیلوگرمی در نگاه اول، چندان با اهمیت نباشد اما این فاکتور مهم، همراه با دیگر بهینه‌سازی‌های دیوو باعث شده است تا ابرخودروی جدید بوگاتی، یک دور از  پیست ناردو را، ۸ ثانیه زودتر از شیرون، کامل کند. جالب است بدانید، هر دو محصول اخیر بوگاتی ازهمان پیشرانه‌ی ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با آرایش W استفاده می‌کنند؛ اما نهایت سرعت دیوو به ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود خواهد بود. فراموش نکنیم، با وجود اینکه شیرون می‌تواند با نهایت سرعت ۴۲۰ کیلومتر برساعت، حرکت کند؛ ۸ ثانیه کندتر از دیوو، در پیست ناردو عمل کرده است. با این اوصاف، می‌توان مطمئن بود که ارتقاء آیرودینامیک و کاهش وزن دیوو، نقش مهمی در بهبودشتاب‌گیری این ابرخودرو دارند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

قیمت نهایی هر دستگاه بوگاتی دیوو در نسخه‌ی پایه و قبل از شخصی‌سازی، ۵ میلیون یورو (معادل ۵.۸ میلیون دلار) اعلام شده است که طبیعتا با تجهیزات اضافی، بیش از ۶ میلیون دلار خواهد بود. این محصول، به تعداد محدود ۴۰ دستگاه تولید خواهد شد و طبق عادت سال‌های اخیر بوگاتی، پیش از رونمایی نهایی، تماما پیش‌فروش شده است.

icon About

معرفی BMW i850

10

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره خودرو BMW I850 میپردازیم .شرکت “بی ام و” یکی از بزرگترین شرکت های اتومبیل سازی و همچنین معروف ترین ها در این زمینه می باشد که از سال 1916 میلادی در کشور آلمان شروع به فعالیت کرده است. این شرکت بزرگ ماشین سازی،سالانه تعدادی اتومبیل را معرفی می کند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی نه تنها شرکت بی ام و بلکه تمام شرکت های اتومبیل سازی در سطح کره زمین،در حال تولید و عرضه اتومبیل های کانسپت یا مفهومی هستند.

bmw i850

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

رونمایی از اتومبیل BMW i850

با گذشت زمان، بلاخره انتظارات پایان یافت و شرکت خودرو سازی “BMW” جدیدترین اتومبیل کوپه سری 8 خود را معرفی کرد.به گفته این شرکت، اتومبیل BMW i850 پرچم دار آنها می باشد که نسبت به نسل قبلی کاملا ارتقا یافته است.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

برای اولین بار BMW i850 در کنفرانس Villa d’Este در سال 2017 میلادی رونمایی شد که مدت زمان زیادی نمی گذرد. به گفته این شرکت، اتومبیل کوپه جدید سری 8 می تواند به راحتی جایگاه ماشین هایی که جزء برترین ها و پرفروش ترین ها هستند را در طی مدت زمان کوتاهی پس از عرضه به بازار بگیرد.
چراغ های این اتومبیل کاملا خاص و کم عمق هستند و با این حال بسیار کاربردی می باشند.طراحی بیرونی ماشین،دارای طرحی ارگونومیک و بسیار خلاقانه با استفاده از انحنا های جالب و تا حدودی برگرفته شده از BMW M8 GTE می باشد که در نگاه اول می تواند با شگفت زده شدن شخص شود.
 

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

همچنین طراحی داخلی این اتومبیل کوپه،بسیار زیبا می باشد که از تمام وسایل به روز استفاده شده اند.دکمه استارت این اتومبیل در کنار دنده جای گرفته،کروز کنترل ، سیستم فعال پارک کردن اتومبیل و یک مانیتور الکتریکی 12.3 اینچی به عنوان جایگزینی برای کیلومتر شمارهای قدیمی تعبیه شده است که می توان به راحتی بر روی آن نقشه را مشاهده کرد.
این ها تعدادی اندک از ویژگی های منحصر بفرد و زیبا و در عین حال خلاقانه این اتومبیل کوپه می باشند.
 

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مشخصات فنی اتومبیل

این ماشین منحصر بفرد با دو موتور فعال و قابل دسترس 840d و M850i برای عموم خواهد بود و همچنین دارای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک می باشد.
مشخصات کامل اتومبیل عبارتند از:

موتور BMW 840d xDrive

موتور :3.0 لیتری شش سیلندر توربودیزل
قدرت / گشتاور :316 اسب بخار / 502 پوند فوت
سرعت 0 تا 62 :4.9 ثانیه
بیشترین سرعت :250 کیلومتر برساعت

موتور BMW M850i xDrive

موتور :4.4 لیتری دو توربو V8
قدرت / گشتاور:523 اسب بخار / 553 پوند فوت
سرعت 0 تا 62 :3.7 ثانیه
بیشترین سرعت :250 کیلومتر بر ساعت
 

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

سیستم xDrive در BMW i850

برای تشریح این قابلیت می توان این چنین گفت ؛ در حقیقت سیستم xDrive به سیستم چها چرخ محرک گفته می شود که با کمک سیستم هایی مانند DSC و ABS وظیفه تنظیم بهترین حالت کشش و تقسیم صحیح نیرو در چرخ را بر عهده دارد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

قیمت و تاریخ عرضه به بازار اتومبیل BMW i850

این سری از BMW از ماه ژوئن سال 2018 شروع به پیش فروش کرده است و از ماه نوامبر 2018 به مشتریان تحویل داده خواهد شد.قیمت این اتومبیل خارق العاده با موتور xDrive 840 ، حدودا از قیمت پایه 76270 پوند و برای موتور M850i xDrive با قیمت پایه 100045 پوند قیمت گذاری شده اند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱
 

 

10
icon About

معرفی فراری SF90​

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره جدیدترین محصول فراری، که ظاهر متفاوت از مدل‌های پیشین ارایه داراست می پردازیم . ابرخودروی SF90 به‌لطف فناوری هیبرید، قدرتمندترین مدل جاده‌ای در تاریخ فراری خواهد بود.

همان‌طور که 1918 برای پورشه، فصل جدیدی آغاز کرد و کارایی پیشرانه‌های پلاگین هیبرید را به اثبات رساند؛ لافراری هم در سال ۲۰۱۳ توانست آغازگر تحولی نوین در محبوب‌ترین سوپراسپرت‌ساز ایتالیا شود و محصولی قدرتمند با قوای محرک هیبرید باشد. پس از اتمام تیراژ تولید ۵۰۰ دستگاه لافراری با قیمت بیش از یک میلیون دلار، SF90 با عنوان قدرتمندترین محصول در سبد فراری حضور خواهد داشت و البته، از پیشرانه پلاگین هیبرید استفاده خواهد کرد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

تفاوت‌های فنی بین لافراری و SF90، پرشمار هستند. برخلاف مدل قبلی که پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری با قدرت ۷۹۰ اسب‌بخار داشت؛ SF90 از نمونه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۷۷۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند که به‌تنهایی، نشانه‌ی بهبود شرایط فنی است. حالا مجموع قدرت SF90 با ترکیب موتور برقی و بنزینی، به ۹۸۶ اسب‌بخار می‌رسد و نهایت گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که در مقایسه با لافراری، ۳۷ اسب‌بخار قدرت بیشتر و ۱۰۰ نیوتن‌متر افزایش گشتاور دارد.

شاید مهم‌ترین تفاوت SF90 با لافراری، بهره‌گیری از فناوری پلاگین هیبرید به‌جای مدل هیبرید باشد که امکان شارژ باتری به کمک برقی شهری و کاهش چشم‌گیر مصرف بنزین را میسر می‌کند. محصول جدید، دارای ۳ موتور برقی است که یکی در عقب و ۲تا در جلو با مجموع قدرت ۲۱۷ اسب‌بخار، هماهنگ با قدرتمندترین پیشرانه‌ی ۸ سیلندر در تاریخ فراری، تنظیم شده‌اند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

فراری SF90، یک ابرخودروی ۲ دیفرانسیل است که به‌لطف جدید ترین مدل از جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار فراری و سیستم دبل کلاچ این شرکت، ظرف ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت. همچنین فراری SF90 می‌تواند ۶.۷ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت برسد. حالا فراری هم، محصولی شبیه به پورشه ۹۱۸ دارد که می‌تواند بی‌نیاز از بنزین، صرفا با تکیه بر باتری‌ها برای مدتی، حرکت کند. بنا بر اعلام شرکت سازنده، SF90 تا مسافتی حدود ۲۵ کیلومتر با انرژی الکتریکی خالص، قابل استفاده است و حتی رسیدن به نهایت سرعت ۱۳۵ کیلومتربرساعت را ممکن می‌کند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

نمای ظاهری SF90، چندان تحت تاثیر مدل‌های مشهور فراری، مثل 488 و لافراری قرار نگرفته است. از رو‌به‌رو، چراغ‌ها با هدف بهبود آیرودینامیک، کوچک‌ و فاقدر برآمدگی به نظر‌ می‌رسند. شکاف نسبتا بزرگی هم، روی کاپوت وجود دارد که هدایت‌کننده‌ی هوا از مقابل جلوپنجره به سمت شیشه‌ی جلو و فضای پشت خواهد بود. شاسی SF90 در قسمت جلو، ۱۵ میلی‌متر بالاتر از بخش میانی است تا جریان هوا به سمت ژنراتورهای نصب شده زیر کاپوت را، افزایش دهد. آیرودینامیک خودرو، در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت، ۳۵۰ کیلوگرم نیروی عمود بر انتهای SF90 فراهم می‌کند که به ادعای مهندسان فراری، بهترین عملکرد در میان خودروهای اسپرت جاده‌ای است.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

در فضای داخلی، فرمان مدرن فراری با چیدمان جدید کلیدها، خودنمایی می‌کند. بسیاری از امکانات فنی و حتی رفاهی SF90، توسط راننده از روی فرمان مدیریت می‌شوند. این خودرو، فاقد نمایشگر لمسی روی داشبورد خواهد بود؛ اما از نمایشگر تمام‌رنگی ۱۶ اینچ با رزولوشن HD استفاده خواهد کرد. علاوه‌بر این، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) نیز در مقابل راننده‌ی SF90 وجود دارد.

وزن خالص جدیدترین محصول فراری، ۱۵۷۰ کیلوگرم است. برخلاف فناوری بالاتر و امکانات بیشتر در مقایسه با لافراری، SF90 حدود ۱۳ کیلوگرم سبک‌تر خواهد بود. شاسی این خودروی پلاگین‌هیبرید، ۲۰ درصد مقاوم‌تر و ۴۰‌ درصد منعطف‌تر از نمونه‌ی استفاده شده در لافراری است؛ درحالی‌که وزن مشابه دارد.

icon About

۵ خودروی خاص پلیس در دنیا

10

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره خودروهای خاصی که در دنیا به عنوان خودروی پلیس مورد اسافاده بوده است می پردازیم . در سال‌های ابتدایی قرن حاضر، اوضاع برای تیم فوتبال بایرن‌مونیخ آلمان خوب پیش نمی‌رفت. آن‌ها بعد از قهرمانی باشگاه‌های اروپا در شهر میلان روز‌های بدی را سپری می‌کردند و دیگر جایی در میان تیتر یک اخبار ورزشی و علاقه‌مندان فوتبال نداشتند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

با تصمیم مدیرعامل وقت، بایرن‌مونیخ شروع به هزینه‌های سرسام‌آور کرد تا با خرید‌های نجومی این فاصله را جبران کند و به سرخط خبر‌ها بازگردد. این سروصدا گرچه در سال‌های اول تأثیری مستقیم در نتایج به دنبال نداشت، اما باعث شد نگاه‌ها به این تیم بازگردد و از این تیم با لقب اف‌سی هالیوود یاد شود. از آن زمان سال‌ها گذشته و این بار، این دیوانگی و خودنمایی در عرصه خودرو‌ها به‌خصوص خودرو‌های پلیس چند سالی است که رواج پیدا کرده و هر سال بی‌مهاباتر پیش می‌رود.

در این مطلب، سراغ ۵ خودرو پلیس گران‌قیمت دنیا در سال‌های گذشته می‌رویم و نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم. هرچند اکنون می‌توان نام‌های سرگیجه‌آورتری را به عنوان خودرو‌های پلیس در کشور‌های مختلف دنیا نیز پیدا نمود. به عنوان مثال لایکان هایپراسپرت، فراری F۱۲، نیسان GT-R، پورشه ۹۱۱ توربو، لامبورگینی اوروس و … را می‌توان نام برد.

لامبورگینی اونتادور

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

در رتبه پنجم این سوپراسپرت دلربای ایتالیایی قرار دارد. خودرویی که با رنگ‌بندی سبز و سفید خود خیابان‌های گرم دوبی را درمی‌نوردد و برای گردشگران خارجی سوژه‌ای می‌شود برای عکاسی. این ایتالیایی با اصالت، با موتور ١٢ سیلندر خود که ۶٩٠ اسب بخار قدرت دارد مجالی برای فرار و قدرت گرفتن اندک متخلفان عاشق سرعت در دوبی نمی‌گذارد. این اونتادور جادویی در ٢.٩ ثانیه از صفر تا ۶٠ مایل را طی کرده و به نهایت سرعت ٢١٧ مایل یا ٣۵٠ کیلومتربرساعت نیز می‌رسد. حالا باید منتظر بود و دید کسی با خودرویش توان فرار از دست این سوپراسپرت پرقدرت را دارد یا خیر.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱


آئودی R۸ GTR

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

این آئودی دوست‌داشتنی و خاص توسط ABT تیونینگ شده و در اختیار پلیس آلمان قرار گرفته است. قطعاً حس این‌که در حین تخلف این غول سرکش در آینه خلافکاران ظاهر شود چندان برایشان خوشایند به نظر نمی‌رسد و شنیدن این خبر که این خودرو به خودرو‌های پلیس شهر اضافه شده دل‌پذیر نخواهد بود. این آئودی برای افزایش عملکردش به مشخصات خودرو‌های اسپرت نزدیک شده است.

استفاده از فیبرکربن در بعضی از قطعات برای کاهش وزن خودرو، صندلی‌های مسابقه‌ای Recaro، رنگ براق بدنه، چراغ‌های متمایز پلیس و موتور ١٠ سیلندر ۵.٢ لیتری با توان ۶١٢ اسب بخار که نزدیک به ١٠٠ اسب بخار از مدل استاندارد بالاتر است و صفر تا ۶٢ مایل را تنها در ٣.٢ ثانیه طی می‌کند، ازجمله تغییرات قابل ذکر در این ابرخودرو هستند. عواملی که در نهایت سبب رسیدن آن به جایگاه چهارم شده‌اند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱


مرسدس بنز برابوس راکت CLS

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

یک آلمانی دیگر این بار از برند مرسدس بنز در رتبه سوم جای گرفته. پایه و اساس این خودرو همان مرسدس CLS است که نتیجه همکاری بین مجمع تیونر‌های خودرو در آلمان و وزارتخانه ترافیک فدرال این کشور به‌شمار می‌رود. این خودرو بخشی از طرح معرفی و تولید خودرو‌های امن و قانونی دنیای تیونینگ است که در چارچوب قوانین کشور آلمان به تولید رسیده. این سمبل زیبایی بنز با ٧٢٠ اسب بخار قدرت و نهایت سرعت ٢٢٧ مایل‌برساعت که برای آن محدودکننده الکترونیکی تعبیه شده، هیچ خودرو پرسرعتی را بی‌نصیب نمی‌گذارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن را تحویل قانون می‌دهد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱


بوگاتی ویرون

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

بعید است کسی در دنیا باشد که این ابرستاره را نشناسد و اسمش را نشنیده باشد. رتبه دوم هم به خودرویی ساخته شده از کشور آلمان می‌رسد که برای خیابان‌های تازه‌نفس دوبی تدارک دیده شده. این محصول پرزرق‌وبرق و سریع که نهایت سرعت آن به ۴۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد، شتاب صفر تا ۶٢ مایل را در ٢.۴۶ ثانیه طی می‌کند که برای یک خودرو پلیس واقعاً دیوانه کننده است. این خودرو نیز به‌مانند باقی سوپراسپرت‌های شهر دوبی بیش‌تر از کاربردی بودن آن برای نمایش تجمل کشور امارات در خیابان‌های پرهیاهوی دوبی حرکت می‌کند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱


آستون مارتین One-۷۷

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

رتبه اول تمام احتمالات و پیش‌بینی‌ها را بر هم ریخت. کم‌تر کسی این احتمال را می‌داد که در مقابل رتبه اول نام بوگاتی ویرون افسانه‌ای حضور نداشته باشد، اما واقعیت چیز دیگری است. رتبه اول این رقابت در اختیار نماینده‌ای از کشور انگلستان است. وقتی بدانیم که از این خودرو خاص ۲ میلیون دلاری تنها ٧٧ مدل ساخته شده، بیش‌تر به جایگاه آن پی می‌بریم.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

این خودرو ترکیبی از هنر طراحی و شکوه صنعت است که با هم درآمیخته شده و به نتیجه‌ای خیره‌کننده دست‌یافته و کم‌تر کسی می‌تواند آن را تحسین نکند و عاشقش نشود. خودرویی با نهایت سرعت ٢٢٠ مایل‌برساعت که توسط افسران اماراتی در خیابان‌های شهر رژه می‌رود و بعید است تا مدت‌ها آن‌ها را در به دام انداختن خودرو‌های خلافکاران به زحمت بیاندازد. البته همه طرفداران و خودرودوستان نیاز به یک فاصله گرفتن از این رده‌بندی دارند تا در کنار احساس با منطق خود نیز به این سوپراسپرت نادر بیش‌تر توجه کنند.

10
icon About

رندر نیسان 400Z

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره رندر نیسان 400Z می پردازیم . نیسان ممکن است در حال حاضر در وضعیت سختی قرار داشته باشد ، اما نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد Z جدید هنوز در دستور کار قرار دارد. این موضوع همچنان برقرار است و حتی اگر یک ماشین اسپرت واقعاً سوزن را از نظر فروش جابجا نکند، باز هم در دستور کار قرار خواهد داشت. این شرکت به تازگی با استفاده از یک نشان شرکت تجدید نظر شده، علامت “Z” به روز شده ای را علامت تجاری زده است، که باعث می شود ما به جانشین نسخه پیر شده ی 370Z در رتبه اولویت های برتر ایمان داشته باشیم. نیسان 400Z برنامه جدید این شرکت است.

رندر 2022 نیسان 400Z

اگرچه ممکن است با توجه به ماهیت نسبتاً کم حجم Z، یک ایده تجاری عاقلانه به نظر نرسد ، این امر به بهبود تصویر نیسان و تحت تأثیر سالهای اخیر کمک می کند. از نیسان 400Z رندرهای متفاوتی ارائه می شود. شایعه شده است که این خودروی جدید از z با نام 400Z نامیده می شود و پیش بینی می شود کوپه جدید چرخ عقب طی 12 ماه آینده عرضه شود، اگرچه ممکن است به دلیل همه گیر شدن کورونا ویروس به عقب رانده شود.

در حالی که گزارش ها می گویند طراحی آن پس از Datsun 240Z به طول خواهد انجامید، در پایان ، ما هنوز نمی دانیم که آیا این صحیح است یا خیر. باید ببینم که نیسان 400Z چه تغییری را در مقایسه با خودروهای قدیمی سری z تجربه خواهد کرد. Maxim Shershne ایده ای دارد که می توانیم از پس آن برآییم و تصور می کنیم که Nissan 400Z در پیکربندی های جاده ای و پیگیری با ظاهری یکپارچهسازی با سیستم عامل آینده نگر و استفاده سخاوتمندانه از فیبر کربن ارائه خواهد شد.

به طور طبیعی ، نسخه تولید شده برای مدار رادیکال تر است زیرا قوس های چرخ چرخدار و هوای تهاجمی را پیشنهاد می کند، البته احتمال جایگزینی پلی کربنات به جای شیشه اتومبیل برای کاهش وزن این خودرو وجود دارد. باید بگوییم که سری زد قدیمی یعنی نیستم 370z قیمتی در حدود 31 هزار دلار داشت و در خصوص قیمت گذاری این خودروی جدید، اطلاعاتی در دسترس نیست.

رندر جدید از خودرو نیسان 400Z ، اثری از هنرمندان مستقل

ناگفته نماند که این تنها یک فن طرفدار است و بیشتر از آن چیزی که نیسان واقعاً می خواهد بسازد ، در امتداد خط تفکر آرزو است ، اما با توجه به اینکه این شرکت اطلاعاتی را در مورد آینده Z ارائه داده است ، خوشحالیم که هنرمندان مستقل دست به قلم برده اند و رندرهایی جذاب از این خودرو را طراحی کرده اند. در تصور یک ماشین اسپرت طولانی مدت با نام نیسان 400Z می تواند برای طرفداران این کلاس جذاب باشد. مطمئناً ما نمی خواهیم این ماشین براق RWD را در یک فروشنده نیسان ببینید ، اما با تعداد صفر عکس جاسوسی در حال حاض ، تصور اینکه واقعیات چگونه به نظر می رسد سخت است.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

با توجه به اینکه گزارش اخیر دقیق است ، گفته می شود که Nissan 400Z یک موتور توربو 3.0 لیتری V6 دوقلوی Infiniti Q60 را دریافت کرده است و با اقتباس از سکوی تحت پوشش بر کوپه لوکسی سوار می شود. شایعه شده است که نیسان اتومبیل جانشین 370Z را با هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک به فروش می رساند ، در حالی که این موتور برای 400 اسب بخار قدرت (298 کیلووات) و 350 پوند فوت (475 نیوتون متر) در Q60 Red Sport مناسب است.

icon About

سیستم جدید سرگرمی پورشه

10

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره سیستم جدید سرگرمی پورشه می پردازیم پورشه کلاسیک از عرضه‌ی سیستم‌های اطلاعاتی و سرگرمی جدید مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو برای مدل‌های قدیمی خبر داد که در دو مدل PCCM و PCCM Plus عرضه می‌شوند.

پورشه کلاسیک با رونمایی سیستم اطلاعاتی و سرگرمی جدید، مدل‌های قدیمی خود را به‌روزرسانی کرده است. سیستم‌های سرگرمی جدید پورشه در دو حالت مختلف دردسترس هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به‌صورت یکپارچه در فضای داخل کابین خودروهای کلاسیک پورشه ترکیب شوند.

اولین مورد معروف به PCCM، برای خودروهای کلاسیک با درگاه رادیویی DIN-1 طراحی شده است؛ درنتیجه، می‌توان آن را در خودرو پورشه ۹۱۱ شامل مدل‌های F دهه ۱۹۶۰ تا مدل ۹۹۳ متعلق به اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ نصب کرد. خودروساز آلمانی خاطرنشان کرده است استفاده از این سیستم سرگرمی در مدل‌های قبلی پیشرانه جلو و پیشرانه‌وسط نیز امکان‌پذیر است.

باتوجه‌به محدودیت‌های اندازه، این سیستم سرگرمی از صفحه‌نمایش لمسی کوچک ۳/۵ اینچی و دو دستگیره دوار و ۶ دکمه بهره می‌برد که دسترسی به عملکردهای متداول مانند تلفن و رسانه‌ها و ناوبری را فراهم می‌کند. با وجود اندازه‌ی کوچک، این سیستم اطلاعاتی و سرگرمی از قابلیت‌های Apple CarPlay و امکان دریافت ایستگاه‌های رادیویی دیجیتال برخوردار است. از امکانات دیگر این سیستم سرگرمی اتصال AUX، بلوتوث، USB و درگاه کارت حافظه SD را می‌توان نام برد.

سیستم سرگرمی PCCM Plus مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا دستگاه DIN-2 آن برای پورشه ۹۱۱ (۹۹۶) و نسل اول پورشه باکستر (۹۸۶) طراحی شده است. این دستگاه از صفحه‌نمایش هفت‌اینچی بزرگ و تمام قابلیت‌های سیستم سرگرمی کوچک‌تر PCCM بهره می‌برد. سیستم سرگرمی PCCM پلاس همچنین از Android Auto پشتیبانی می‌کند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

سیستم‌های اطلاعاتی و سرگرمی پورشه هم‌اکنون برای سفارش دردسترس هستند و در جعبه‌هایی با مضمون نوآورانه و مدرن عرضه می‌شوند که ابتکار جالبی است. قیمت سیستم سرگرمی PCCM در اروپا از ۱،۵۵۸ دلار و مدل PCCM Plus از ۱،۷۳۸ دلار شروع می‌شود.

10
icon About

AWD یا 4WD کدام بهتر است ؟

در این شماره از مجله تکنولوژی خودرو درباره AWD یا 4WD می پردازیم ممکن است در هنگام خرید خودرو اصطلاحاتی، چون تمام چرخ‌ها محرک (AWD) یا دو دیفرانسیل (۴WD) زیاد به گوش شما خورده باشد. تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت چیست؟ کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟ در این مقاله سعی داریم تا تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت را آشکار کنیم.

۴WD

این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را ۴×۴ هم می‌نامند. در این‌گونه خودرو‌ها توان به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می‌شود. وظیفه اصلی است جعبه انتقال توزیع توان بین اکسل‌های جلو و عقب است. در داخل این جعبه انتقال مجموعه‌ای از چرخ دنده مانند گیربکس وجود دارد. هنگامی که توان توسط این جعبه تقسیم می‌شود، به شما ضمانت می‌کند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعت‌های دورانی چرخ‌ها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد می‌کند. همان طور که می‌دانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد. قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث می‌شود دور زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقیناً خطرآفرین می‌باشد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

Full time locking

در سیستم‌های جدید ۴WD شما می‌توانید خودتان سیستم را به صورت الکترونیکی فعال و غیرفعال کنید. البته در مدل‌های کمی قدیمی‌تر شما می‌بایست این کار را به وسیله دنده اضافی کنار دنده اصلی انجام می‌دادید. در سیستم‌های الکتریکی معمولاً حالت Low وجود دارد که به معنای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین دو چرخ طرفین است. همچنین حالت High نیز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نیز گفته می‌شود. در این حالت مشکل قفل شدن دیفرانسیل وجود ندارد. در این حالت خودرو می‌تواند تا سرعت ۶۰ مایل بر ساعت حرکت کند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

Front Wheel Drive Biased

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

Part time locking

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

Front Wheel Drive Biased

مزیت‌های ۴WD

  • نیروی جلو برنده عالی در خارج ازجاده Off-road
  • می‌تواند غیرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند
  • تکنولوژی قوی و اثبات‌شده

معایب ۴WD

  • اضافه کردن وزن و پیچیدگی به خودرو
  • نمی‌توان از این سیستم در تمامی شرایط استفاده کرد
  • هزینه بسیار زیاد نسبت به خودرو تک دیفرانسیل

AWD

تکنولوژی AWD به‌روزتر از ۴WD می‌باشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به ۴WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و ۴WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده می‌کنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقال‌یافته تنها به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل‌های عقب و جلو انجام می‌شود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام می‌شود.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱Dynamax System for All new Sportage

مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر آشکار می‌شود، چون تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام می‌شود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر می‌شود. بهترین مثال AWD مرسدس بنز AMG E۶۳ است. البته سیستم AWD به اندازه ۴WD قوی و تنومند نیست. این سیستم نمی‌تواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم ۴WD را ایجاد کند. امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد.

سنسور‌هایی که بر روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند. در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیم‌گیری می‌کند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مزیت‌های AWD

  • افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف
  • فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو‌های traction
  • در تمامی اوقات فعال است

معایب AWD

  • مصرف سوخت بیشتر
  • افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی
  • برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

کدام سیستم مناسب‌تر است؟

اگر قصد دارید در اکثر موارد در جاده‌های Off-road سیر کنید، یقیناً ۴WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه می‌کنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیم‌گیری مورد نیاز را انجام دهد. پس AWD برای این‌گونه افراد مناسب‌تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی ۴WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

icon About

بررسی خودرو بی ام و گرن کوپه 840i​

10

به بهترین اتومبیل های BMW فکر کنید و چه چیزی به ذهن خطور می کند؟ سدان های شیک و سرگرم کننده برای رانندگی که در بین آن ها خودروهای لوکسی نیز به چشم می خورد. به کلاس جدید دهه 1960 و 1970 ، سری E30 3 دهه 1980 ، سری E39 5 اواخر دهه 1990 و سری E46 3 اوایل دهه 2000 نگاه کنید. ما نمی گویم شما باید سری بی ام و گرن کوپه 840i را به آن لیست افسانه ها اضافه کنید ، اما مطمئناً برخی از صفاتی را دارد که باعث شده این اتومبیل های قدیمی تر به طرفداران زیادی برسد.

ویژگی های 2020 BMW 840i Gran Coupe

موتور 3.0 لیتری 840i می تواند 335 اسب بخار قدرت و 368 پوند فوت گشتاور تولید کند ، ارقامی که در جهانی به سختی قابل توجه است که انواع عملکرد آ دو برابر بیشتر از حد معمول است. با این وجود قدرت کافی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در فقط 4.9 ثانیه وجود دارد ، همه این در حالی است که توزیع وزن تقریباً پنجاه و پنجاه تقریباً عالی را به مشتریان ارائه می دهید (در واقع 50.8 درصد به 49.2 است) متأسفانه ، هرچند که سرعت بیشتری فقط با M850i (یا قیمت بسیار ارزنده M8) در دسترس است ، خودرویی که فقط با پیشرانه تمام چرخ در دسترس است ، وزن آن به طور قابل توجهی بیشتر از تستر 3300 پوندی ماست و فاقد تعادل عالی آن است.

2020 BMW 840i Gran Coupe

 

بی ام و گرن کوپه 840i

840i در لیست محصولات جدید BMW که می خواهیم در نظر بگیریم بسیار بالاست. موتور صوتی آن ، شخصیت سرگرم کننده به درایو ، و اسپرت آسان آن را به یک خودروی ورودی جدید در خط BMW تبدیل کرده است. BMW یک ظاهر طراحی محافظه کارانه اما جذاب را به خوبی از یک دهه قبل رها کرد ، ام سری 8 Gran Coupe با گرفتن برخی از محدودیت های طراحی نمادین کار بزرگی انجام می دهد. بنابراین حتی اگر برخی از جزئیات سبک عجیب و غریب – به طور خاص یک ظاهر طراحی مشبک و چراغ جلو و قسمت پایین شلوغ سپر عقب – طراحی کلی زیبا و دوست داشتنی است. Gran Coupe 8 سری یک بسیار چشم انداز است.

ویژگی های منفی 2020 BMW 840i Gran Coupe

موتورهای M همه توجه را به خود جلب می کنند ، اما نیروگاه مورد علاقه ما از BMW ، توربوشارژ 3.0 لیتری مستقیم و شش سیلندر برجسته در تعداد زیادی از محصولات این خودروساز است. یک دلیل برای آن وجود دارد. در رانندگی روزمره صاف و تصفیه شده است ، همچنین بسیار قدرتمند است ، آزادانه می چرخد و صدای خوبی به وجود می آورد. یک اتوماتیک هشت سرعته نیرو را به چرخ های عقب می فرستد (درایو تمام چرخ در دسترس است) و با تغییر دنده های بدون درز در رانندگی روزمره شلیک می کند. در موقعیت های پویاتر ، جعبه منبع ZF تفریحی و فراز و نشیب هایی را در Sport و Sport Plus به شما نشان می دهد.

بی ام و گرن کوپه 840i

 

بی ام و گرن کوپه 840i

با استفاده از سیستم تعلیق منظم و یک قفسه فرمان سریع ، پیشرانه را ترکیب کرده و برای سرگرمی در رانندگی روزمره یک دستور العمل خوب لعنتی به دست می آورید. 840i به اندازه‌ی کافی هیجان‌انگیز است ، اما آنقدر قدرتمند یا قوی نیست که رانندگی آن دشوار باشد – قابلیت دسترسی به عملکرد ایده آل است. در عین حال ، 840i اصرار بر رانندگی سخت ندارد. با توجه به حالتهای درایو دلپذیرتر (مجموعه معمول BMW از Eco Pro ، Comfort ، Sport و Sport Plus در آن حضور دارد) ، این یک سدان لوکس خوب با یک سواری مرکب ، یک کابین آرام با مواد باکیفیت است. 840i می تواند یک راننده استثنایی در روز را ارائه دهد.

10
icon About

کارکرد هوش مصنوعی در سوپاپ های برقی

شرکت کم‌کان (Camcon) موفق شده نخستین‌بار از سوپاپ‌های الکتریکی مستقل از میل‌سوپاپ در پیشرانه‌ی خودرو بهره ببرد. 

فناوری سوپاپ هوشمند کم‌کان (Camcon) با حذف میل‌سوپاپ و جایگزینی آن با عملگرهای الکتریکی امکان نظارت کامل و دقیق بر میزان هوای ورودی به پیشرانه را فراهم می‌کند. این شرکت نوپا در ابتدا با تمرکز بر توسعه‌ی این فناوری برای استفاده در خودروهای سدان و خانوادگی کار خود را آغاز کرد؛ اما در طول این مسیر، با تغییرجهت قصد دارد فناوری نوظهور خود را به پیشرانه‌های دیزلی وارد کند.

در سال ۲۰۱۸، تمرکز کم‌کان بر توسعه‌ی سوپاپ هوشمند برای استفاده در پیشرانه‌ی خودروهای سواری معطوف بود. هدف این شرکت از به‌کارگیری فناوری جدید اعمال کنترل لحظه‌ای و دقیق بر میزان باز‌و‌بسته‌شدن سوپاپ‌های ورود و خروج هوا در پیشرانه بود که می‌توانست سبب بهبود کارایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. براساس ارزیابی‌های کم‌کان، مزایای فناوری جدید سوپاپ الکتریکی به‌حدی بود که می‌توانست نظر خودروسازان بزرگ را به‌خود جلب کند.

با ظهور خودروهای الکتریکی و هیبریدی و هیدروژنی آینده‌ی استفاده از فناوری‌های جدید در پیشرانه‌های بنزینی به‌خطر افتاد و فضای دنیای خودروسازی به‌سوی استقبال از خودروهای الکتریکی تغییر یافت. به‌علاوه، استفاده از سوپاپ الکتریکی و ایجاد تنظیمات بهینه روی آن سبب شد طیف وسیعی از متغیرهای مهندسی دراختیار مهندسان قرار گیرد. تعدد متغیرها نظیر دما و سرعت و شرایط کارکرد پیشرانه به‌معنای درنظرگرفتن سناریوهای بی‌شمار برای بررسی حالات مختلف عملکرد سوپاپ‌ها است. همچنین، توجه عمده‌ی مصرف‌کنندگان به امکانات رفاهی درکنار سایر عوامل ذکرشده دست‌به‌دست هم داد تا پروژه‌ی انقلابی کم‌کان با مشکل مواجه شود و این شرکت نتواند نظر خودروسازان بزرگ را جلب کند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

شکست اولیه‌ی کم‌کان باعث نشد این شرکت نوپا دست از تلاش برای تحقق رؤیاهایش بردارد. این شرکت با تغییر استراتژی خود، به‌طورهم‌زمان در سه حوزه‌ی مختلف مشغول فعالیت است. اولین زمینه‌ی فعالیت این شرکت ساخت کیت‌های آماده برای پیشرانه‌های تحقیقاتی تک‌سیلندر است که می‌تواند سناریوهای مختلف مهندسی را شبیه‌سازی کند. در دومین عرصه و با ظهور جدی خودروهای الکتریکی سبک، کم‌کان توجه خود را برای ورود به عرصه‌ی پیشرانه‌های دیزلی معطوف کرده است و قصد دارد از فناوری سوپاپ الکتریکی در خودروهای سنگین بهره ببرد. به‌عنوان سومین زمینه‌ی فعالیت، کم‌کان با تشکیل گروهی از متخصصان هوش مصنوعی قصد دارد فناوری سوپاپ الکتریکی را با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تلفیق کند تا روند کالیبراسیون سوپاپ‌ها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

کیت‌های سوپاپ برای پیشرانه‌های تحقیقاتی

کم‌کان پس از ناکامی حاصل از تغییر روند صنعت خودروسازی، تلاش کرد محصولات خود را به‌شکلی دیگر دراختیار خودروسازان قرار دهد. این شرکت با تولید کیت سوپاپ الکتریکی برای پیشرانه‌های تک‌سیلندر تحقیقاتی که کاربرد گسترده‌ای در واحدهای تحقیق و توسعه‌ی خودروسازان دارد، سعی می‌کند ظرفیت‌های این فناوری جدید را به‌نمایش بگذارد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

با استفاده از این فناوری در مراحل اولیه‌ی طراحی پیشرانه، می‌توان الگوی بازو‌بسته‌شدن سوپاپ‌ها را تغییر داد و به‌جای فرایند زمان‌بر و خسته‌کننده‌ی تعویض میل‌سوپاپ (میل‌بادامک) و باز‌و‌بسته‌کردن پیشرانه، استفاده از میل‌سوپاپ‌های مختلف را تنها با فشردن یک دکمه شبیه‌سازی کرد. در‌حال‌حاضر، کم‌کان موفق شده فناوری جدید خود را در آزمایشگاه یکی از غول‌های خودروسازی وارد و سفارش‌هایی برای تجهیز دیگر آزمایشگاه‌ها دریافت کند.

کنترل هوشمند سوپاپ برای خودروهای دیزلی سنگین

بعد از تغییر رویه‌ی کم‌کان، زمانی‌که این شرکت به‌دنبال مشتری برای فناوری خود بود، مسئولان این شرکت متوجه شدند بیشتر درخواست‌ها را سازندگان خودروهای سنگین داده‌اند. مارک گاستیک (Mark Gostick)، مدیر بازاریابی کم‌کان، گفته است این شرکت در ابتدا هیچ ایده‌ای برای به‌کارگیری فناوری سوپاپ‌های الکتریکی در خودروهای سنگین دیزلی نداشت و آن‌ها حتی به این موضوع فکر هم نکرده بودند. با‌این‌حال، پس از دریافت درخواست‌های مکرر آن‌ها، متوجه شدند صنعت خودروهای سنگین نیاز بیشتری به این فناوری دارد.

سازندگان خودروهای سنگین درست مانند سازندگان خودروهای خانوادگی زیرفشار سازمان‌های استاندارد برای کاهش تولید آلاینده‌ها نظیر گازهای کربن‌دی‌اکسید و NOX و ذرات معلق‌اند. به‌همین‌دلیل، شرکت‌ها مجبورند با استفاده از کاتالیزورها و سایر روش‌های موجود گازهای خروجی از اگزوز را تصفیه کنند که این امر سبب افزایش هنگفت هزینه‌ و افزایش وزن و کاهش فضا در خودروها می‌شود.

کم‌کان مدعی است با استفاده از فناوری IVT در خودروهای دیزلی می‌توان تا حد زیادی حجم و وزن کاتالیزورها و در پی آن هزینه‌های ساخت پیشرانه‌های دیزلی بزرگ را کاهش داد. با استفاده از کنترل هوشمند سوپاپ در پیشرانه می‌توان دمای کارکرد کاتالیزورها را کنترل کرد و درنتیجه، دمای کاری این تجهیزات را در بخش بزرگی از زمان‌های رانندگی در محدوده‌ی بهینه حفظ کرد. اگرچه IVT نمی‌تواند سبب حذف کلی کاتالیزور شود، می‌تواند وزن و اندازه‌ی این تجهیزات را تا حد زیادی کاهش دهد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

علاوه‌براین، کم‌کان عقیده دارد با استفاده از فناوری سوپاپ هوشمند دیگر به تجهیزات مربوط به ترمز پیشرانه نیازی نیست که در خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا فناوری یادشده می‌تواند با حذف این ترمز حدود ۱۷۰ کیلوگرم از وزن خودرو بکاهد و درنتیجه‌ی تمام کاهش وزن‌ها با استفاده از فناوری کم‌کان، مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

مارک گاستیک معتقد است توانایی کاهش مصرف سوخت در خودروهای سنگین به‌واسطه‌ی استفاده از فناوری IVT کمتر از خودروهای سبک و سواری است؛ اما این فناوری قادر است حدودا ۵ درصد از مصرف سوخت خودروهای دیزلی بکاهد. هر خودرو سنگین در طول عمر مفیدش حدود یک‌میلیون یورو هزینه‌ی سوخت خواهد داشت و با در‌نظر‌گرفتن این حقیقت می‌توان به میزان ارزشمندی کاهش ۵ درصدی در مصرف سوخت پی برد. به‌عقیده‌ی کمکان، این شرکت هنوزهم می‌تواند راه خود را به بازار خودروهای سواری بازکند؛ اما با‌توجه‌به این حقیقت که تولید خودروهای سنگین الکتریکی در آینده‌ی نزدیک بعید است، این شرکت بازار خودروهای سنگین را جذاب‌تر یافته است.

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

دستیابی به تمام مزایای استفاده از سوپاپ‌های الکتریکی و اعمال کنترل کامل بر آن‌ها کاری بسیار دشوار و پیچیده است. به‌طورکلی، سه موضوع در فرایند کنترل سوپاپ‌ها مطرح است: زمان باز‌شدن و میزان بالاآمدن و زمان بسته‌شدن. برای به‌حداکثر‌رساندن بازدهی پیشرانه و کاهش حداکثری میزان مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها باید در تمام سرعت‌ها و شرایط دمایی و کاری پیشرانه این سه عامل را مدنظر قرار داد و با بررسی دقیق خروجی‌ها به تنظیمات بهینه دست یافت. این کار ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما زمان و انرژی و دقت بسیار زیادی لازم دارد.

علاوه‌بر آنچه گفته شد، باید متغیرهای دیگر نظیر استفاده از دو سیلندر برای کاهش مصرف سوخت در ترافیک‌ها و کنترل دمای پیشرانه و تنظیمات سیستم ناوبری برای تشخیص اولویت به‌منظور کاهش انتشار گاز کربن‌مونواکسید در محیط‌های شهری یا کربن‌دی‌اکسید در محیط‌های غیرشهری را نیز در نظر گرفت. برهمین مبنا، کم‌کان استفاده از نرم‌افزاری با اتکا بر هوش مصنوعی را مناسب‌ترین راه برای دستیابی به بهینه‌ترین حالت عملکرد سوپاپ‌های هوشمند یافته است. به‌عقیده‌ی این شرکت، هوش مصنوعی می‌تواند سرعت کالیبراسیون را تا حد زیادی افزایش دهد و خروجی سناریوهای مختلف را بهبود بخشد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

مهندسان کم‌کان معتقدند با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه‌ی عصبی می‌توان فناوری سوپاپ الکتریکی را به‌صورت دیجیتال کنترل کرد. با استفاده از این فناوری، کنترل میزان پاشش سوخت و ورود هوا به محفظه‌ی احتراق به‌صورت دیجیتالی امکان‌پذیر است. یادگیری ماشین مهندسان را قادر می‌سازد بدون صرف زمان طولانی برای آزمایش شرایط مختلف به حالت بهینه‌ی کارکرد پیشرانه دست یابند و در مراحل پایانی با تجهیز خودرو به فناوری یادگیری ماشین، کارکرد بهینه‌ی پیشرانه در هر حالتی تضمین خواهد شد. کم‌کان برای دستیابی به این هدف و طراحی نرم‌افزار ویژه برای کنترل سوپاپ‌ها به منابع مالی زیادی نیاز دارد و احتمالا در آینده بیشتر به‌عنوان شرکت نرم‌افزارمحور شناخته خواهد شد.

شرکت کم‌کان قصد دارد تولید سخت‌افزار سوپاپ‌ها را از انحصار خارج کند و به تولیدکنندگان مطمئن اجازه دهد با تولید انبوه سوپاپ‌های الکتریکی دنیای خودروسازی را متحول کنند و کم‌کان با توسعه‌ی نرم‌افزار دیجیتال برای کالیبراسیون دقیق سوپاپ‌ها، نقش خود را در این مسیر پررنگ‌تر خواهد کرد

icon About

موتور درون‌سوز چیست و چگونه کار می کند؟​

10

موتورهای درون‌سوز یا موتورهای احتراق داخلی به موتور‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (معمولاً هوا یا اکسیژن) در داخل محفظهٔ بسته‌ای به نام محفظه احتراق واکنش داده و محترق می‌شوند. بر اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می‌شوند و بر اثر انبساط این گازها پیستون موتور به حرکت درآمده و کار انجام می‌دهند. هرچند غالباً منظور از به‌کار بردن اصطلاح موتورهای درون‌سوز، موتورهای معمول در خودروها می‌باشند، با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز مشمول تعریف موتورهای درون‌سوز می‌شوند.

موتور درون‌سوز، یک وسیلهٔ گردنده است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلتها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره‌گیری از موتورهای درون‌سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز تأمین می‌شد.[۲]

نخستین موتور درون‌سوز چهارزمانه توسط نیکلاس اوت اوتو، مخترع آلمانی ویلیام وگنر و در سال ۱۸۷۶ ساخته‌شد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

انواع

موتور درون‌سوز اتو

فناوری‌های استفاده شده در پیشرانه اتومبیل‌ها در طول تاریخ صنعت خودروسازی دچار تغییرات فراوانی شده‌است اما یکی از سیستم‌های ماندگار در این صنعت موتورهای احتراق داخلی یا درون‌سوز بوده‌است.

با گذشت زمان و حتی تولید موتورهای احتراق خارجی، هنوز می‌توان خودروهای درون سوزی را دید که به صورت انبوه در حال تولید هستند. پدر تمام موتورهای احتراق داخلی را می‌توان نیکلاس اوت اتو دانست که در سال ۱۸۷۶ اولین نمونه از موتورهای احتراق داخلی را اختراع کرد. بر اساس گفته این مهندس آلمانی، مکانیزم این موتور درون سوز از روی دستگاه بخار جیمز وات الهام گرفته شده بود. پیشرانه طراحی شده توسط اوت اتو قادر بود چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را به صورت مداوم انجام دهد. البته آن زمان موتورهای احتراق داخلی هنوز مناسب خودروها نبودند، زیرا با افزایش میزان سوخت فرم احتراق‌ها به انفجار تغییر می‌کرد و خیلی سریع موتور دچار سوختگی می‌شد.

سال‌ها بعد جوزف دی اقدام به ساخت موتور درون سوز دو مرحله‌ای کرد و این موتور توانست مشکل اشتعال پیشرانه چهار مرحله‌ای اتو را برطرف کند. موتور دو زمانه به شکل رفت و برگشت عمل می‌کرد . در موتور طراحی شده توسط جوزف دی، مراحل انفجار، دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به‌عنوان مرحله بعدی صورت می‌گرفت. این موضوع باعث می‌شد انفجار صورت گرفته جدا از فرایند تخلیه انجام شود و احتراق گسترش پیدا نکند.

  1. موتور چهارزمانه: این موتورها برای هر انفجار (مرحلهٔ تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) بایستی چهار مرحلهٔ مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام دهند. هر مرحله در این موتور ها نیم دور یا ۱۸۰ درجه است، بنابراین یک سیکل کامل در موتورهای چهار زمانه دو دور یا ۷۲۰ درجه است.
  2. موتورهای دوزمانه: این موتورها در هر دور چرخش دارای یک انفجار هستند. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به‌عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به‌عنوان مرحلهٔ بعدی صورت می‌گیرد.

موتور درون‌سوز دیزل

موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با موتور اتو ایجاد احتراق در اثر تراکم است. یعنی انفجار بر اثر تراکم سوخت و هوا بدون نیاز به جرقه زنی می‌باشد (سیستم احتراق داخلی دیزل).

موتورهای دیزلی به‌طور کلی راندمان سوخت بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. موتورهای دیزل اتومبیل‌های مسافربری بهره وری انرژی به‌طور معمول 30٪می باشد و تا  41٪ می‌رسد و موتورهای بنزینی   بیشتر به‌طور معمول 20٪می باشد وتا 37.3٪،میرسد

موتور درون‌سوز وانکل

موتور دورانی که مخترع آن فلیکس وانکل بود، گاهی موتور وانکل یا موتور دورانی وانکل نامیده می‌شود. اجزای اصلی آن روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی، قطعات آبندی می‌باشد. در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظهٔ بزرگی از موتور می‌شود سپس با کم شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع انفجار حاصل می‌شود، مولکول‌های گاز در اثر احتراق منبسط می‌گردند و فشار محفظهٔ تراکم به شدّت بالا می‌رود و نیروی حاصل از آن به روتور اعمال شده و به علّت اختلاف مرکز دوران بین روتور و میل لنگ نیروی چرخشی در روتور ایجاد می‌گردد. این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می‌رسد.

موتور دو زمانه

موتور درون‌سوزی که ۲ فرایند اصلی دارد. (۱- مکش سوخت + تراکم) .(۲- احتراق+خروج دود)

موتور چهار زمانه

موتور درون‌سوزی با چهار فرایند اصلی ۱-مکش سوخت ۲- تراکم ۳-احتراق ۴- خروج دود است.

موتور شش زمانه

موتور درون‌سوزی بر اساس موتور چهار زمانه با افزایش فرایند و کارکرد نسبت به آن و با ۶ عمل در چرخه فرایند است.

چرخه اتکینسون

موتورهای دوار بدون پیستون

به موتورهایی که پیستون ندارند و به جای آن روتور دارند که به صورت دورانی حرکت می‌کند اطلاق می‌شود مانند موتور وانکل و موتور شبه توربین. این نوع موتورها در پهپاد نیز استفاده می‌شوند

موتور شبه توربین

موتور شبه توربین خیلی شبیه موتور دورانی است، یک روتور درون بدنهٔ تقریباً بیضی شکل می‌چرخد. موتور شبه توربین روتور چهار جزئی دارد. گوشه‌های روتور با بدنه به خوبی آب‌بندی شده‌اند و نیز گوشه‌های روتور نسبت به بخش داخلی آب‌بندی‌اند. در نتیجه چهار محفظهٔ مجزا تشکیل می‌شود.

موتورهای احتراق پیوسته

به موتورهایی که عمل احتراق به صورت منظم و پیوسته انجام می‌شود مانند موتورهای راکت و انواع موتور جت و توربین گازی گفته می شو.

موتورهای احتراق ناپیوسته

به موتورهایی که عمل احتراق به صورت متناوب انجام می‌شود مانند موتورهای پیستونی و پالس جت و موتور وانکل گفته می‌شود.

توربین گازی

موتور جت (شامل توربوجت، توربوفن، توربوشفت، توربوپراپ، رم‌جت، موشک، …)

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

شیوهٔ کار

موتور موشک یک موتور درون‌سوز است که برای کار کردن، نیازی به هوای بیرون ندارد. موشک هم سوخت و هم مادهٔ اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند. این دو ماده با هم در اتاقک احتراق بسته به نوع و حالت فیزیکی سوخت ترکیب شده و باهم می‌سوزند و گازهای داغی تولید می‌کنند که از طریق دهانهٔ خروجی تخلیه می‌شوند. درون اتاقک احتراق، گازهای داغ بر تمام جهات فشار می‌آورند.

اگر اتاقک کاملاً مسدود باشد، فشار در تمام جهت‌ها یکسان خواهد بود و موشک حرکت نخواهد کرد. اما اتاقک احتراق چنان ساخته می‌شود که این گازها با سرعت زیاد از دهانهٔ خروجی تخلیه شوند. این کار باعث می‌شود که فشار گاز در تمام جهت‌ها یکسان نباشد؛ چون فشار واردشده به طرف جلو بسیار بیشتر از طرف عقب است، موشک به سمت جلو حرکت می‌کند. این حرکت، از قانون سوم نیوتن پیروی می‌کند: «برای هر عمل، عکس‌العملی وجود دارد برابر و در جهت مخالف». در موشک، گازهای در حال فوران از دهانهٔ خروجی، عمل و فشار رو به جلو یا پیشرانش، عکس‌العمل است. چون موشک سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند، و از آن‌جا که قانون سوم نیوتن در همه جا صدق می‌کند، پس موشک می‌تواند هم در جو زمین و هم در خلاء فضا حرکت کند.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

سامانه جرقه‌زنی موتور اتو

سامانه جرقه‌زنی وظیفه دارد در زمان معین یک جرقه الکتریکی برای سوختن آمیزه‌ای از سوخت و هوا در موتورهای احتراقی ایجاد کند در موتور درون‌سوز نوع رفت و برگشتی یا همان پیستونی، جرقه در انتهای کورس تراکم کمی پیش از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا زده می‌شود. اجزا این سامانه شامل شمع، وایر شمع، دلکو، کویل، باتری می‌باشد.

مجله تکنولوزی نسخه خودرو شماره ۱

ویژگی‌ها

بر خلاف موتورهای خودروی برقی، موتور درون‌سوز دارای صدها قطعه متحرک است. مواد مصرفی موتورهای درون‌سوز نیز مانند روغن، روغن گیربکس و مایع خنک‌کننده برای طبیعت موادی آلاینده هستند.

 

برای اینکه اولین نفر باشید ایمیل خود را ثبت کنید

یادتون نره ما هواتونو داریم